اتوماسیون چیست؟
نوشته شده توسط : شاهان اتومیشن

اتوماسیون چیست؟

اتوماسیون 1 فرآیندی است که در آن عملیات با استفاده از انواع ماشین ها انجام می شود. اتوماسیون با استفاده از سیستم های کنترلی و همچنین با استفاده از فناوری اطلاعات انجام می شود و این امر باعث کاهش کار انسان می شود. اصولاً اتوماسیون را می‌توان به عنوان عمل کنترل تجهیزات با استفاده از سخت‌افزار الکترونیکی توصیف کرد، اتوماسیون نقش عمده‌ای در صنعتی‌سازی داشته است و اتوماسیون را می‌توان یک مرحله بالاتر از مکانیزاسیون توصیف کرد.

تصویر
تصویر
541×324 74.4 کیلوبایت
نقش اتوماسیون در صنایع چیست یا اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی فرآیندی است که در آن محصولات با کمک کامپیوتر و کنترلرهای قابل برنامه ریزی تولید می شود. اتوماسیون از سیستم های کنترلی مانند کنترل عددی، PLC و سایر سیستم های کنترل صنعتی استفاده می کند. همچنین از فناوری اطلاعات برای کنترل فرآیندهای صنعتی با استفاده از فناوری های کامپیوتری مانند CAD، CAM و CAX استفاده می کند. در یک کارخانه می‌توانیم ماشین‌های تولید و ابزار، تجهیزات حمل مواد، تجهیزات بازرسی و همچنین می‌توانیم سیستم‌های کامپیوتری را که عملیات تولید را کنترل می‌کنند، خودکار کنیم. اساساً اتوماسیون صنعتی استفاده از دستگاه های رباتیک برای انجام وظایف تولیدی است.

اتوماسیون صنعتی چه ویژگی هایی دارد؟

ممکن است ماشین ابزارهای خودکار برای پردازش قطعات وجود داشته باشد
دستگاه های مونتاژ اتوماتیک هستند
ربات های صنعتی برای انجام عملیات دقیق
سیستم های جابجایی و ذخیره سازی مواد در حال حاضر خودکار هستند
کنترل کیفیت با استفاده از سیستم بازرسی خودکار انجام می شود
به دلیل اتوماسیون، کنترل فرآیند کامپیوتری و کنترل بازخورد وجود دارد
سیستم های کامپیوتری برای جمع آوری داده ها، تصمیم گیری و انجام فعالیت های تولیدی وجود دارد
مزایای اتوماسیون صنعتی چیست؟

به دلیل اتوماسیون صنعتی، وظایف تولید را می توان به سرعت و به طور موثر انجام داد. در اتوماسیون صنعتی می‌توان شاهد استفاده از ربات‌های کامپیوتری بود و این روبات‌ها می‌توانند کارهای دشوار را به راحتی انجام دهند و در مکان‌های خطرناک می‌توان از این ماشین‌های خودکار به جای انسان استفاده کرد. به دلیل اتوماسیون صنعتی تعداد کارکنان کاهش می یابد و به همین دلیل شرکت ها می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند، اما ماشین آلات رباتیک در ابتدا بسیار گران هستند اما هر چه تعداد کارکنان کمتر در شرکت این ضرر را در آینده جبران کنند. احتمال خرابی ماشین آلات کمتر است در این صورت هزینه زیادی خواهد داشت

نیاز به اتوماسیون چیست؟

با کمک اتوماسیون می توانیم تا 90 درصد جایگزین کنیم یا می توانیم کاهش دهیم و انسان ها می توانند خطا ایجاد کنند و در شرایط خاصی خطا افزایش می یابد و به همین دلیل به اتوماسیون نیاز داریم. دستگاه های خودکار می توانند بدون هیچ خطایی کار کنند و قابل اعتماد هستند و کار را بسیار سریع و دقیق انجام می دهند. دستگاه خودکار می‌تواند جایگزین انسان‌ها شود که به کار فیزیکی سخت نیاز است و دستگاه خودکار می‌تواند در مکان‌های خطرناک کار کند. دستگاه خودکار می تواند کارهایی را انجام دهد که فراتر از توانایی های انسان است.

انواع اتوماسیون چیست؟

سه نوع اتوماسیون وجود دارد که آنها هستند

اتوماسیون قابل برنامه ریزی
اتوماسیون انعطاف پذیر
اتوماسیون ثابت
اتوماسیون قابل برنامه ریزی

با استفاده از اتوماسیون قابل برنامه ریزی، اتوماسیون تولید می تواند پیکربندی های مختلف محصول را مدیریت کند. در اتوماسیون قابل برنامه ریزی، توالی عملیات توسط برنامه کنترل می شود و این برنامه مجموعه ای از دستورالعمل ها خواهد بود و سیستم قادر به خواندن این دستورالعمل ها خواهد بود و قادر است طبق این دستورالعمل ها عملیات لازم را انجام دهد. این نوع اتوماسیون باعث می شود تا سیستم تغییرات و تغییرات در پیکربندی محصول را مدیریت کند و برای تولید دسته ای بسیار مفید است.

اتوماسیون انعطاف پذیر

با این نوع اتوماسیون، سیستم می تواند خیلی سریع از یک کار به کار دیگر تغییر کند و زمان زیادی نمی برد. با استفاده از اتوماسیون انعطاف پذیر می توان انواع مختلفی از محصولات را تولید کرد. برنامه ریزی مجدد سیستم و تغییر تنظیمات فیزیکی در این امر بسیار سریع است و به همین دلیل سیستم قادر است محصولات مختلف را با زمان کمتری تولید کند. این نوع اتوماسیون برای مقابله با تنوع محصول نرم واقعاً انعطاف پذیر است، نرخ تولید حداقل خواهد بود، ساخت مخلوط های مختلف محصولات را می توان انجام داد.

اتوماسیون ثابت

در این نوع عملیات، توالی پردازش عملیات توسط پیکربندی تجهیزات انجام می شود. عملیات توالی دشوار نخواهد بود و می تواند بسیار ساده باشد. اساساً یک اتوماسیون ثابت را می توان ترکیب یا ادغام عملیات های مختلف در یک تجهیزات در نظر گرفت و این امر سیستم را بسیار پیچیده می کند. هزینه اولیه برای این اتوماسیون بسیار بالا خواهد بود و نرخ تولید در این امر بسیار بالا خواهد بود

تفاوت بین اتوماسیون ثابت و اتوماسیون قابل برنامه ریزی چیست؟

در اتوماسیون ثابت، عملیات پردازش یا مونتاژ در یک سیستم توسط پیکربندی تجهیزات ثابت می شود، در حالی که در مورد اتوماسیون قابل برنامه ریزی، تجهیزات تولید می توانند توالی عملیات را تغییر دهند.

به طوری که بتواند انواع پیکربندی محصول را پردازش کند.
اتوماسیون ثابت از ایستگاه های کاری تشکیل شده و به نوار نقاله ها متصل خواهد شد، در حالی که در صورت اتوماسیون قابل برنامه ریزی، عملیات توسط یک برنامه مدیریت می شود و این برنامه دارای مجموعه ای از کد دستورالعمل ها خواهد بود و سیستم طبق این دستورالعمل عمل می کند.
در اتوماسیون ثابت هزینه تجهیزات سفارشی واقعاً بالا است، در حالی که در صورت اتوماسیون قابل برنامه ریزی، سرمایه گذاری بالایی برای تجهیزات عمومی مورد نیاز است.
راندمان و نرخ تولید اتوماسیون ثابت در مقایسه با اتوماسیون قابل برنامه ریزی بالا است و دلیل این امر می تواند پیکربندی متفاوت محصول در اتوماسیون قابل برنامه ریزی باشد.
در اتوماسیون قابل برنامه ریزی، سیستم می تواند پیکربندی محصول مختلف را مدیریت کند در حالی که در اتوماسیون ثابت این امکان وجود ندارد.
اتوماسیون قابل برنامه ریزی برای تولید متوسط ​​و اتوماسیون ثابت برای تولید عمده استفاده می شود.
ابزارهای مورد نیاز برای اتوماسیون چیست؟

برای انجام اتوماسیون ابزارهای خاصی مورد نیاز است که عبارتند از: کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی، SCADA، رابط ماشین انسانی (HMI)، VFD. PLC یک دستگاه الکترونیکی است و می تواند عملکردهای خاصی مانند زمان بندی، توالی منطقی، کنترل حسابی و مقدار زیادی را انجام دهد. PLC توسط یک نرم افزار برنامه نویسی کنترل می شود و سیم کشی کمتری برای PLC نیاز است. با استفاده از SCADA کنترل فرآیند صنعتی بلادرنگ امکان پذیر است و با کمک این ریموت و یا تجهیزات محلی در یک کارخانه می توان نظارت کرد. سیستم SCADA می تواند عیوب یک سیستم را تعیین کند و می تواند پیامی را به سیستم کنترل ارسال کند. با کمک HMI رابط انسان و ماشین به دست می آید.

اجزا و سیستم های کنترلی مورد استفاده در اتوماسیون چیست؟

در PLC از سنسورهای خاصی برای تعیین ورودی استفاده می شود و سیگنال با استفاده از فرستنده منتقل می شود. برای کنترل عملیات از سیستم های کنترلی مانند PLC، PID و DCS استفاده می شود. از دستگاه های خروجی مانند محرک ها، درایوها، شیرهای کنترل و غیره استفاده می شود.

اتوماسیون تست چیست؟

تست اتوماسیونی که هیچ ضرری نسبت به تست دستی ندارد. از یک نرم افزار برای انجام تست ها استفاده می کند و با این کار می تواند تشخیص دهد که خروجی واقعی و پیش بینی شده یکسان است یا خیر.

مزایای اتوماسیون چیست؟

بهره وری افزایش می یابد
کیفیت بهبود یافته
هزینه کاهش می یابد
ایمنی در شرایط کار
در کارهای خسته کننده جایگزین اپراتورهای انسانی می شود
به همین دلیل عملیات در محیط های خطرناک امکان پذیر است
دقت
قابلیت اطمینان
کیفیت
می تواند کارهایی را انجام دهد که فراتر از توانایی انسان است
معایب اتوماسیون چیست؟

حسگرها یا روبات‌هایی که در اتوماسیون استفاده می‌شوند، نمی‌توانند هیچ قضاوتی را تحمل کنند
تعمیر آن زمان می برد
می تواند خطرناک باشد و همچنین می تواند مشکلاتی ایجاد کند
هزینه اولیه برای نصب ماشین آلات و تجهیزات بالا خواهد بود
تعمیر و نگهداری بالا برای ماشین های خودکار مورد نیاز است





:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: